Dirk Tanghe: ‘Romeo en Julia’

Dirk Tanghe: Romeo en Julia

 

Net als vele andere waagde Dirk Tanghe zich aan de klassieker: “Romeo en Julia”. Een voorstelling waar ik wekenlang naar uit keek. Het is een tragedie die Tanghe basseerd op het originele werk van Shakespeare met als rode draad, de onmogelijke liefde van Julia Capulet en Romeo Montachi, twee jongelingen die sterven als gevolg van twee eeuwigdurende vetes. Inhoudelijk zijn de twee stukken min of meer gelijk. Het grote verschil is echter dat Dirk Tanghe zijn versie gemoderniseerd heeft.

De positieve kanten van het stuk vond ik het decor. Hij maakte van een eentonig decor een multifunctionele ruimte. Het leukste deel van het stuk vond ik de confrontaties tussen de twee families. Het was altijd spannend afwachten wanneer de eerste dode ging vallen. Als dit dan uiteindelijk Walter Michiels,-aka Pico- was, vond ik wel een domper. Want voor mij, sprong hij (met zijn acteerprestaties en niet zijn indrukwekkende gestalte) eruit. Het enige personage dat me niet kon bekoren was Angelica.  Ik had soms moeite met haar te verstaan. En dan heb ik het niet alleen over het articuleren maar ook haar acties. Ze spreekt haar zelf soms tegen en dat irriteerde me echt. Het gene wat mij af en toe stoorde was het “overacting” van sommige personages, vooral dan Ann Tuts. Maar misschien past dit wel bij een theatervoorstelling.

Ik ben wel een theaterliefhebber , maar mijn voorkeur gaat dan toch eerder voor musicals en dansvoorstellingen. Bij toneel moet ik soms meer bij de les blijven terwijl je bij een musical echt kan genieten.  Al bij al vond ik Romeo en Julia een geslaagd optreden, en heeft Dirk Tanghe er goed aangedaan om hier moderne en dynamische voorstelling van te maken.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

